ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ  ΚΑΙ  ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ

ΤΡΙΤΑΚΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ.  Ιατρός Βελονιστής.

ΤΟ  ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΟ  ΣΑΝ  ΒΑΣΗ  ΓΙΑ  ΤΗΝ   ΔΙΑΓΝΩΣΗ , ΤΗΝ  ΠΡΟΛΗΨΗ  ΚΑΙ  ΤΗΝ  ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ   ΤΗΣ  ΥΓΕΙΑΣ  ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ  ΤΟΥ  ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ.

ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ  5000  ΕΤΩΝ

Ας μην ξεχνάμε ότι ο Βελονισμός είναι μια πανάρχαια παραδοσιακή ιατρική μέθοδος που εφαρμόζεται καθημερινά σε δισεκατομμύρια ανθρώπους και γίνεται συνεχώς για 5000 χρόνια !

Είναι μάλιστα η πιο επιστημονική ιατρική που υπάρχει μέχρι σήμερα (αν ισχύει το γεγονός ότι επιστήμη είναι αυτό που στηρίζεται στην παρατήρηση, το πείραμα και την επαλήθευση μέσω επανάληψης). Έτσι έχουμε πολλά να διδαχθούμε από τις θεωρίες της διότι έχουν επαληθευτεί σε δισεκατομμύρια ανθρώπους και για τόσες χιλιάδες χρόνια (σε ζωντανούς ανθρώπους και όχι σε πειραματόζωα).

ΤΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ Ο ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ

Στην Κίνα όταν λένε «Βελονισμός» εννοούν εκτός της βελονοθεραπείας , την ταυτόχρονη λήψη βοτάνων και την σωστή διατροφή από τον ασθενή. Αν μάλιστα ο ασθενής θέλει να γίνει γρηγορότερα καλά και να διατηρηθεί επί μακρότερον σε κατάσταση υγείας και ισορροπίας εφαρμόζει καθημερινά μία σειρά ασκήσεων σωματικής και νοητικής αυτοπειθαρχίας που είναι χαρακτηριστικό της κινέζικης κουλτούρας και γίνονται καθημερινά σε πάρκα και πλατείες (τέτοιες ασκήσεις είναι το Τάϊ Τσί Τσουάν, το Τσί Κούνγκ και το Ντό Ιν που ενεργοποιούν την παρεγκεφαλίδα και εναρμονίζουν την σχέση εγκεφάλου – μυοσκελετικού συστήματος).

ΟΙ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΥ.

(Δέν αναφέρονται εδώ όλες οι αρχές και οι νόμοι τού Βελονισμού , αλλά ότι έχει σχέση και αφορά το μυοσκελετικό σύστημα).

 

Στην θεωρία του Βελονισμού ο ανθρώπινος οργανισμός είναι ένα ολοκληρωμένο κυβερνητικό σύστημα, ο οποίος βρίσκεται ανάμεσα Ουρανού και Γής, άρα επηρεάζεται από αυτά και εξετάζεται μαζί μ’αυτά , ή ασθενεί και θεραπεύεται παράλληλα μ’αυτά (οικολογική ιατρική αντίληψη).

Το μυοσκελετικό σύστημα είναι η βάση για την υγεία ολόκληρου του οργανισμού.

Από την παρατήρηση των μυών και την κατασκευή ή την  θέση του σκελετού μπορούν να διαγνώσουν τις προδιαθέσεις και τα αδύνατα σημεία ενός οργανισμού ή να διαγνώσουν μία υπάρχουσα ήδη κατάσταση ασθενείας.

 

Το μυοσκελετικό είναι η μία από τις τρείς πύλες που εισβάλουν οι «ασθένειες» στο ανθρώπινο σώμα.

Η μία είναι το στόμα (η σωστή ή λάθος διατροφή, παθογόνοι μικροοργανισμοί, τροφικές δηλητηριάσεις κλπ.)

Η δεύτερη πύλη είναι είναι η μύτη (το αναπνευστικό) , η σωστή ή λάθος αναπνοή, η αναπνοή κρύου ή μολυσμένου αέρα. Ο αέρας εν τω μεταξύ, είναι σημαντικό στοιχείο της ζωής.

Η τρίτη πύλη είναι ο «θώρακας» του σώματος (το μυοσκελετικό) που δέχεται όλες τις εξωτερικές επιδράσεις, χτυπήματα, πολεμικές πληγές, κρύα ρεύματα αέρος, υπερβολική ζέστη, εγκαύματα, υπερβολική υγρασία ή ξηρασία κλπ.

Όλες οι εξωτερικές επιδράσεις που εισβάλουν και διαβάλουν τον οργανισμό, και αν δεν είναι υγιής τον καταβάλουν, ή αν δεν είναι ψυχικά υγιής τον πανικοβάλουν , συνοψίζονται με μία γενική έννοια: Παθογόνο Τσί ,ή διαβάλουσα ενέργεια , ή στην αρχαιότητα διαβολική ενέργεια(ότι διαβάλει).      {το Τσί θα πεί στα κινέζικα ενέργεια και στα ιαπωνικά προφέρεται Κί}     [Πρίν από 5000 χιλιάδες χρόνια που όλοι οι λαοί της Γής κατανοούσαν καλύτερα το γύρω περιβάλλον με θεϊκά και διαβολικά στοιχεία, θεωρούσαν  πχ. το κρύο ρεύμα αέρος σαν διαβολική δύναμη ή επίδραση στους μύς που εκτίθονταν   και πρότασσαν μία θεϊκή δύναμη (την ζέστη από τις βεντούζες)  για να διώξουν το κρύωμα, ή το πιάσιμο, ή την καταρροή, ή τον βήχα  και να επέλθει η ισορροπία και η αρμονία στο σώμα.]

Η ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗ ΑΡΧΗ  ΤΟΥ ΓΙΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΓΙΑΝ.

Μιά από τις βασικές θεωρίες της παραδοσιακής κινέζικης λαϊκής ιατρικής και του Βελονισμού είναι η αρχή του Γίν και του Γιάν. Είναι η αρχή των δύο αντιθέτων αλλά και συμπληρωματικών δυνάμεων που η ισορροπία τους είναι προϋπόθεση υγείας και αρμονίας.

Όπως στο γύρω περιβάλλον παρατηρούμε μία Σελήνη και έναν Ήλιο, σκοτάδι και φώς, κρύο και ζέστη, θηλυκό και αρσενικό, παλίρροια και άμπωτη, Γή και Ουρανό  έτσι και στο ανθρώπινο σώμα (που είναι ένα υποσύνολο, ένα όμοιο κομμάτι της δημιουργίας - του περιβάλλοντος) παρατηρούμε τις ίδιες αρχές.

 

Έτσι ο συμπαντικός νόμος Γίν και Γιάν  εφαρμοζόμενος στο ανθρώπινο σώμα έχει ως εξής:

ΓΙΝ : παρασυμπαθητικό, ηρεμία, κρύο, υπνηλία, ακινησία, εσωτερικά όργανα (σκελετός, σπλαχνικά όργανα), πόδια, κοιλιά κλπ.

ΓΙΑΝ : συμπαθητικό, ανησυχία – υπερδιέγερση, ζέστη – πυρετός, αϋπνία, κινητικότης, εξωτερικά όργανα (μυϊκό σύστημα και δέρμα), κεφάλι, πλάτη κλπ.(όταν ο άνθρωπος είναι στο ύπαιθρο, η πλάτη του «καίγεται» από

τον ήλιο, όπως τα τετράποδα που η πλάτη τους είναι το πιό εκτεθειμένο μέρος προς τον ήλιο (Γιάν), ενώ η κοιλιά είναι το πιό σκιερό-σκοτεινό μέρος (Γίν).

Έτσι το μυοσκελετικό σύστημα που ενδιαφέρει σήμερα εμάς, δεν θεωρείται στον Βελονισμό σαν ένα ομοιόμορφο όργανο από την κορφή ως τα νύχια, αλλά έχει διαβαθμίσεις αναλόγως των περιοχών (πλάτη – κοιλία, μέση – γόνατα - πέλματα) και αναλόγως της λειτουργικότητας (αν παρουσιάζει κινητικότητα – ακινησία).

Έτσι έχουμε Γίν περιοχές των μυών και των οστών και Γιάν περιοχές του μυοσκελετικού [τονίζεται αυτό διότι θα δοθούν άλλα βότανα και άλλη βελονιστική αγωγή αναλόγως των περιοχών. Θα συνδυαστούν μάλιστα και άλλοι παράγοντες όπως η εποχή που εμφανίζεται το πρόβλημα, η εποχή που ο ασθενής λαμβάνει την φυτοθεραπευτική αγωγή, η κράση του ασθενούς, η ηλικία του, το επάγγελμά του, το είδος της ζωής που κάνει (γίν ή γιάν) κλπ. κλπ.]

 

Για παράδειγμα : η μέση – η οσφυϊκή μοίρα του σκελετού είναι πιό Γίν σε σχέση με τον αυχένα : είναι πιό ακίνητη από την αυχενική μοίρα, η οποία πραγματοποιεί πιό ευρείες κινήσεις (Γιάν).

Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα στην οσφυϊκή μοίρα και δεν αντιμετωπιστεί σωστά και ριζικά ή ουσιαστικά (τα παυσίπονα ή τα μυοχαλαρωτικά δεν είναι η ουσιαστική λύση του προβλήματος) αρχίζει να πάσχει και ο αυχένας ή τα γόνατα, τα οποία προσπαθούν να εξισορροπήσουν την προβληματική μέση , διότι το Γιάν προσπαθεί να εξισορροπήσει το Γίν τμήμα της σπονδυλικής στήλης ή του συνόλου του σκελετού.

Και αντίστοιχα όταν θεραπεύσουμε σωστά ένα οποιοδήποτε πρόβλημα της οσφυϊκής μοίρας αρχίζει να βελτιώνεται σημαντικά και η αυχενική μοίρα ή ενδεχομένως προβλήματα των γονάτων.

               Μία άλλη εφαρμογή του νόμου Γίν – Γιάν σε υγιείς (ακόμη) ανθρώπους είναι όταν κάθονται με λάθος στάση της σπονδυλικής στήλης ή του αυχένος (επί ώρες στο γραφείο, στο διάβασμα, στον υπολογιστή κλπ.) οπότε επηρεάζονται εξισορροπιστικά και η μέση και οι ώμοι, ή άλλα μέρη του σκελετικού συστήματος.

 

Μία άλλη επέκταση της αρχής Γίν – Γιάν του παραδοσιακού Βελονισμού είναι : ότι υπάρχει μέσα αντανακλά και έξω, ή ότι συμβαίνει έξω αντανακλά και επηρεάζει το μέσα.  Δηλαδή ότι συμβαίνει στα εσωτερικά όργανα (σπλάχνα) αντανακλά και έξω στα οστά, στο μυϊκό σύστημα, ή στο δέρμα.

 

Αν υπάρχει μία δυσαρμονία, μία δυσλειτουργία ή μία ασθένεια σε κάποιο εσωτερικό όργανο – υπάρχει οπωσδήποτε και μία αντανάκλαση, μία επώδυνη περιοχή, ή και μία ελαφρά αλλοίωση σε ένα μυϊκό τμήμα σε κάποιο εξωτερικό σημείο του σώματος ή του δέρματος.

Τα ίδια ακριβώς είχαν παρατηρήσει και οι Ασκληπιάδες της αρχαίας Ελλάδας : μία από αυτές τις παρατηρήσεις τους έγινε αργότερα γνωστή ως  «Ιπποκρατικό προσωπείο» μιάς και ο Ιπποκράτης το καθιέρωσε σάν επίσημα διαπιστωμένο γεγονός και σάν όρο ιατρικό (όταν σε προχωρημένη βλάβη των νεφρών αλλοιώνονται οι μύς γύρω από τα μάτια και χαλαρώνουν).

Οι γιατροί μάλιστα που εξασκούσαν πρίν 50 χρόνια χρησιμοποιούσαν πολύ πιό συχνά τέτοια οδηγά διαγνωστικά «σημεία» που σήμερα με την εισβολή των εξεταστικών μηχανημάτων έχουν ξεχαστεί ή έχουν μείνει στο περιθώριο της αχρηστίας όπως : σημείο Babinski , Laseque , Kerning , Romberg , Cullen , Murphy , Grey Turner , δόντια του Hutchinson , αρθρώσεις του Clutton , σύνδρομο Reiter , νόσος του Crohn , μυϊκή δυστροφία Duchenne και τόσα άλλα σημεία και σύνδρομα που τα οστά ή οι μύς προειδοποιούσαν ή δήλωναν τις δυσλειτουργίες που συνέβαιναν στο εσωτερικό του οργανισμού.

 Γιά παράδειγμα , οι γιατροί πριν 50-100 χρόνια, χωρίς να έχουν στην διάθεσή τους μικροβιολογικές εξετάσεις ήταν σίγουροι ότι ο ασθενής τους είχε σοβαρή βλάβη της καρδιακής λειτουργίας αν παρατηρούσαν το «σημείο» της διαλείπουσας χωλότητας, όπου ουσιαστικά το μυοσκελετικό σύστημα αντανακλά ένα πρόβλημα εσωτερικού οργάνου.

ΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΔΥΤΙΚΩΝ  ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ  ΠΟΥ  ΕΠΑΛΗΘΕΥΟΥΝ …ΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΗ !!

Στα τελευταία 100 – 200 χρόνια που άρχισε η δυτική ιατρική να αναπτύσσεται , με το ορθολογιστικό πείραμα και παρατήρηση υπήρξαν ανεξάρτητες περιπτώσεις μελετητών – ερευνητών που εντόπισαν επώδυνα σημεία σε διάφορα μέρη του σώματος και τα ονόμασαν  trigger points. Αυτοί οι γιατροί ερευνητές χωρίς να γνωρίζουν ότι υπάρχει Βελονισμός και χωρίς να γνωρίζονται μεταξύ τους διότι ζούσαν σε τελείως διαφορετικά μέρη της Γής , απέδειξαν γιά ακόμη μία φορά , μία από τις αρχές του πανάρχαιου Βελονισμού : τα επώδυνα σημεία του μυοσκελετικού συστήματος.

 

Τον 19ο αιώνα ο γερμανός γιατρός Weihe ανακαλύπτει και επισημαίνει 195 επώδυνα σημεία που συνήθως ενοχλούν τους χιλιάδες ασθενείς που μελετούσε στο νοσοκομείο του.

Στις αρχές του 20ου αιώνα ο αμερικανός γιατρός Head αναπτύσσει την θεωρία των μυϊκών ζωνών που κατανέμονται σε ολόκληρο το σώμα και εντοπίζει σ’αυτές τα συχνότερον ευρισκόμενα επώδυνα σημεία που τα ονομάζει trigger points.

Στα μέσα του 20ου αιώνα (1956) ο γάλλος γιατρός De la Fuye επισημαίνει 329 σημεία στο εξωτερικό μέρος του σώματος που συνήθως από μόνοι τους εντοπίζουν οι ασθενείς του και επί το πλείστον τους ενοχλούν. Ο ιδιος εντοπίζει 482 σημεία που με ελαφρό μασάζ δρούν θεραπευτικά , εκ των οποίων τα 432 συμφωνούν απολύτως με τα σημεία του Βελονισμού.

 

Προς τα τέλη του 20ου αιώνα μια καναδέζα ρευματολόγος-φυσίατρος εντοπίζει 350 trigger points που όλα αντιστοιχούν με βελονιστικά σημεία. Επισημαίνει μάλιστα στο βιβλίο της ότι οι ασθενείς ασυναίσθητα πιέζουν ή μαλάσσουν αυτά τα σημεία , ή αφηρημένοι αφήνουν την παλάμη επάνω τους , ή τα ξύνουν επίμονα , ή τα χαϊδεύουν

 χωρίς να το συνειδητοποιούν και τελικά αυτή η συχνή επαφή αυτών τών σημείων αποβαίνει κατασταλτική ή και θεραπευτική για τα συμπτώματα που έχει καταλάβει ο ίδιος ο ασθενής.(διότι στον Βελονισμό μάς ενδιαφέρουν πρωτίστως ότι «ΔΕΝ έχει καταλάβει» ακόμη… ο ίδιος ο ασθενής , διότι μάς ενδιαφέρει κάθε στιγμή η Πρόληψη.)

ΤΟ ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΛΗΨΗΣ !!!

Στην κάθε παραδοσιακή φυσική ιατρική που δρά κυρίως ως προληπτική ιατρική , μας ενδιαφέρει να διαγνώσουμε έγκαιρα την Προδιάθεση , την πρώϊμη αδυναμία ενός οργανισμού, ή την Τάση αυτού του οργανισμού να οδηγηθεί με το πέρασμα του χρόνου (και με τα λάθη της διατροφής, του τρόπου ζωής , ψυχικής στάσης και διαβίωσης) σε μία πάθηση.

Στην έγκαιρη διάγνωση , αλλά και στην έγκαιρη θεραπεία μιάς μελλοντικής δυσαρμονίας (που αν αφεθεί θα εξελιχθεί μετά από 10 – 15 χρόνια σε ασθένεια) μας βοηθά σημαντικά το μυοσκελετικό σύστημα  και επειδή οι βελόνες μπαίνουν ουσιαστικά σε μυς ή τένοντες , δια τούτο είναι πρωταρχικής σημασίας.

Έτσι τονίστηκε στην αρχή ότι το μυοσκελετικό σύστημα ειναι η βάση για την υγεία ολοκλήρου του οργανισμού!

Επιδρώντας λοιπόν σε συγκεκριμένα σημεία του μυϊκού συστήματος (βελονιστικά σημεία) μπορούμε να επηρεάσουμε θεραπευτικά διάφορες εσωτερικές λειτουργίες και να επαναφέρουμε την ομαλότητα σε όποια δυσαρμονία αρχίζει να εμφανίζεται , σε εσωτερικά ή άλλα εξωτερικά όργανα.

Αυτή η εμφάνιση συμπτωμάτων είναι το άλλο σημαντικό σημείο. Σε έναν απλό άνθρωπο (μελλοντικό ασθενή) η φευγαλέα εμφάνιση κάποιου αμυδρού συμπτώματος ίσως να περνάει απαρατήρητη, ίσως να κουκουλώνεται με μία ασπιρίνη, ίσως να μεταφράζεται λανθασμένα από την συνύπαρξη άλλων συγκυριών , ίσως να «καταπιέζεται» με την ισχυρή θέληση και υπέρμετρο οπτιμισμό του «μελλοντικού» ασθενούς.

Σε έναν σωστά εκπαιδευμένο ιατρό του παραδοσιακού Βελονισμού όλα έχουν τη σημασία τους και κυρίως τα ελάχιστα ή αμυδρά συμπτώματα , που τα θυμίζει και τα επισημαίνει ο ιατρός στον ασθενή , διότι ο ίδιος δεν τα έχει ακόμη συνειδητοποιήσει. (έχουν εμφανιστεί κάποια στιγμή και ελάχιστα , οπότε δεν είναι επίμονα ώστε να τραβήξουν την προσοχή του «υγιούς» ακόμη ανθρώπου)

Η ΚΑΛΗ  ΙΑΤΡΙΚΗ  ΘΕΡΑΠΕΥΕΙ – Η ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ  ΙΑΤΡΙΚΗ  ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΕΙ.

Η ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ  ΙΑΤΡΙΚΗ   ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ  ΤΑ ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΑ  ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ  ΚΑΙ ΤΑ ΕΝΑΡΜΟΝΙΖΕΙ  ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥΣ.

 

Η καλή ιατρική θεραπεύει σοβαρές ασθένειες και δύσκολες, προχωρημένες καταστάσεις. Η πολύ καλή ιατρική προλαμβάνει και διευθετεί μικρά προβληματάκια, εναρμονίζει αρχόμενες δυσαρμονίες, ανεπαίσθητα συμπτώματα, εξισορροπεί μικρές αποκλίσεις όταν αρχίζουν να συμβαίνουν , όχι όταν έχουν φτάσει σε διαγνώσιμη – μετρήσιμη φάση με τα σημερινά μηχανήματα. Τότε είναι σειρά της δυτικής ιατρικής να αναλάβει την σκυτάλη.

Το μυοσκελετικό σύστημα είναι ένα από τα πρώτα συστήματα που δίνει τέτοια αρχικά μικρά συμπτώματα που θα επισημάνουν στον ειδικό Βελονιστή ότι κάτι αρχίζει να συμβαίνει σε εσωτερικό όργανο, θα τον καθοδηγήσουν στην σωστή κατεύθυνση (διάγνωση) και θα επέμβει εγκαίρως , ώστε με «μικρές κινήσεις» να προλάβει «μεγάλες καταστάσεις».

Έτσι προσπαθεί να θεραπεύει πάντα στο ξεκίνημα των συμπτωμάτων.

[αυτό, επειδή δεν είναι ακόμη συνηθισμένο στον δυτικό τρόπο ζωής (που ο άνθρωπος πηγαίνει στον γιατρό όταν έχει εμφανείς ή σοβαρές ενοχλήσεις) χωράει μεγάλες δόσεις καχυποψίας και λασπολογίας από τους πολέμιους του Βελονισμού, που θεωρούν άχρηστη αυτή την ιατρική που ασχολείται με «ανύπαρκτα» ακόμη συμπτώματα και την διαβάλουν διαδίδοντας ότι εξαπατά τους αφελείς.]

Βέβαια όποιος με σοβαρότητα ενδιαφερθεί να μάθει την δομή θεραπευτικής λογικής του παραδοσιακού Βελονισμού θα διαπιστώσει ότι πρέπει να αλλάξει ριζικά τη ζωή του για να απολαμβάνει όλα τα οφέλη της κινέζικης λαϊκής ιατρικής. 

Διότι για να βιώσεις την ουσιαστική Πρόληψη πρέπει να αντιμετωπίσεις αλλιώς την καθημερινότητα, να αφουγκραστείς πράματα που μέχρι τώρα δεν έδινες σημασία, να δείς πλευρές του εαυτού σου που μέχρι τώρα αγνοούσες και να ακολουθήσεις με αυτοπειθαρχία υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής.

 

 Άρα η πολύ καλή ιατρική απευθύνεται σε πολύ καλούς «ασθενείς» , που αν και λιγότεροι σε αριθμό έχουν έμφυτη αυτή την τάση γιά αυτοβελτίωση (άρα και γιά Πρόληψη), γι’αυτό και αναγνωρίζουν αμέσως διαισθητικά ένα τέτοιο σύστημα φυσικής ιατρικής  όπως ο Βελονισμός.

Ο ΝΟΜΟΣ  ΤΩΝ ΠΕΝΤΕ  ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ  ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ  ΠΑΝΩ  ΣΤΟΝ  ΑΝΘΡΩΠΟ.

Ένας άλλος νόμος της παραδοσιακής λαϊκής ιατρικής και του Βελονισμού που μάς βοηθά να συνδέσουμε το μυοσκελετικό σύστημα με όλα τα υπόλοιπα και με το Όλον τού οργανισμού είναι ο νόμος των 5 στοιχείων, ο οποίος είναι διάμεσος παράγων για την διάγνωση και την θεραπεία όλων των προβλημάτων του ανθρώπου.

Θα τον αναφέρουμε εδώ εντελώς επιγραμματικά για την απλή κατανόηση , τού πώς καταχωρούνται και αξιολογούνται οι πληροφορίες που λαμβάνονται από τις εξωτερικές παρατηρήσεις τών μυών και τών οστών σε σχέση με τις 5 κράσεις τών ανθρωπίνων βιοχημικών κατασκευών και τα 5 στοιχεία της εσωτερικής παθολογίας.

 

Στο στοιχείο  ΦΩΤΙΑ  ανήκουν τα όργανα : Καρδιά, Περικάρδιο, Λεπτό Έντερο και Τριπλός Θερμαστής (τρείς κοιλότητες: θώρακας, περιοχή κοιλίας, πύελος).

Στο στοιχείο  ΓΗ  ανήκουν τα όργανα : Στόμαχος, Σπλήν  και Πάνκρεας.

Στο στοιχείο ΜΕΤΑΛΛΟ ανήκουν : Πνεύμονες, Παχύ Έντερο και Δέρμα.

Στο  ΝΕΡΟ ανήκουν : Νεφρά, Ουροδόχος Κύστη και Σεξουαλικά όργανα άνδρα και γυναίκας.

Στο  ΞΥΛΟ  ανήκουν : Ήπαρ, Χολή.

 

Σε έναν δυτικό γιατρό αυτά ίσως φαίνονται με την πρώτη ματιά ακατανόητα ή παιδαριώδη, διότι έχει διδαχθεί από άλλη οπτική γωνία τον ανθρώπινο οργανισμό - αναλυμένο σε άλλα συστήματα : κυκλοφορικό, αναπαραγωγικό, πεπτικό, νευρικό κλπ.

Στην  παραδοσιακή κινέζικη ιατρική όμως η θέαση και η προσέγγιση του ανθρώπου γίνεται συνθετικά και όχι αναλυτικά.   Γιά παράδειγμα : τα οστά της οσφύος και τα λαγόνια, οι μύς της πυέλου, οι κοιλιακοί και της μέσης συμπεριλαμβάνονται στη λειτουργικότητα του αναπαραγωγικού συστήματος μαζί φυσικά με τα σεξουαλικά όργανα αλλά και με τα νεφρά και τα επινεφρίδια – και όχι ξεχωριστά σαν οστίτης ιστός (της πυέλου και της οσφυϊκής μοίρας) και όχι σαν μυϊκός ιστός της πυέλου και της οσφύος.

[Αν δεν ζήσει κάποιος επί αρκετούς μήνες στην Κίνα ώστε να τα δεί όλα αυτά να εφαρμόζονται σαν θεραπείες στην καθημερινή πράξη και να διαπιστώσει (με δέος στην αρχή…) πώς όντως όλοι αυτοί οι νόμοι και οι αρχές επαληθεύονται και λειτουργούν με μαθηματική ακρίβεια σε χιλιάδες βελονιστικά νοσοκομεία και πάνω σε δισεκατομμύρια κόσμο, δεν πρέπει να βγάζει επιπόλαια εύκολα συμπεράσματα απόρριψης ή ανεύθυνες υποτιμητικές κριτικές, επειδή δεν κατανοεί με την πρώτη επιφανειακή ματιά κάτι που δεν έχει ξανασυναντήσει ποτέ στη Δύση].

Παραδείγματα που το μυοσκελετικό γίνεται Πύλη εισόδου για ασυνήθιστες θεραπείες.

(θα παρουσιαστούν σε διαφάνειες και θα αναλυθούν εκτενέστερα)

 

Θα αναφερθούν μερικές περιπτώσεις που φαίνονται με την πρώτη ματιά παράλογες, μέχρις αποδείξεως του αντιθέτου από έναν αυτόπτη μάρτυρα με αρκετό φωτογραφικό υλικό, που και ο ίδιος ομολογεί ότι δεν θα τα πίστευε όλα αυτά ,  αν του τα έλεγε κάποιος τρίτος ,  έστω και γιατρός !

1.      Θεραπεία αναστροφής του εμβρύου κατά τον 7 ο μήνα της κύησης με ήπια επεμβαση στο μυοσκελετικό σύστημα της μητέρας. (Κίνα 1989 , Λαϊκό Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Jiang Su της πόλης  Nanjing. )

2.      Θεραπεία χρόνιας αϋπνίας με ήπια επέμβαση στο μυοσκελετικό με μασάζ Τουίνα σε γυναίκα 45 ετών. (Διεθνές Συνέδριο Παραδοσιακών Μασάζ Acupressure και Βελονισμού , Ταϊβάν 1992  Taipei )

3.      Θεραπεία αρχομένου ιδιοπαθούς υδροκεφάλου σε νεογνό 8 ημερών. (Πρότυπο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Βελονισμού και Γενικής Ιατρικής της πόλης Taichung ,  Κεντρική Ταϊβάν 1991)

4.      Θεραπεία «εισβολής παθογόνου κρύου στον αυχένα» με αποτέλεσμα πάρεση προσωπικού. (Κίνα 1989 , Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο XuanWu  της πόλης  Nanjing.)

5.      Θεραπείες με ενέσιμα εκχυλίσματα βοτάνων (point injection therapy) σε χρόνιες εκφυλιστικές αρθροπάθειες και οσφυαλγίες. (Κίνα 1989 , Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Jian Ye της πόλης Nanjing.)

6.      Προληπτική αγωγή για προβλήματα προστάτου με Τάϊ μασάζ (Bangkok 1993 , Wat Po Παραδοσιακό Θεραπευτικό & Εκπαιδευτικό Κέντρο, Ταϋλάνδη).

7.      Διαγνωστική επισκόπηση για πρόληψη ή θεραπείες. (Ιαπωνία 1996 , Εκπαιδευτικό Κέντρο Παραδοσιακού μασάζ  SEI TAI στο Τόκυο του θεραπευτή sensei  Imoto Kuniaki).

8.      Προϊούσα μυοπάθεια και η θεραπευτική εφαρμογή των ενεργειακών ασκήσεων  Τσί Κούνγκ από τον ίδιο τον ασθενή αλλά και από τον γιατρό πρός τον ασθενή. (Κίνα 1989, Πανεπ. Νοσοκ. Βελονισμού  XuanWu  , επίσημο κρατικό περιοδικό «China Pictorial» πρώτη παγκόσμια ανακοίνωση 1989 για το ιατρικό θεραπευτικό Τσί Κούνγκ  και  Παγκόσμιο Συνέδριο Βελονισμού στην Αλμπέρτα του Καναδά , 1995 – ανακοίνωση του καθηγητού του Harvard : David Eisenberg – μελετητού των ενδορφινών σε σχέση με τον Βελονισμό.)

ΟΤΑΝ ΣΤΙΣ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ ΣΥΝΔΥΑΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΤΑ ΒΟΤΑΝΑ.

Από το μυοσκελετικό στέλνουμε τα βελονιστικά μηνύματα που θα φθάσουν μέσω των νεύρων στον εγκέφαλο και αντανακλαστικά θα αρχίσει να ενεργοποιείται ένα όργανο , θα αρχίσουν να εκκρίνονται περισσότερες ενδορφίνες , θα ενεργοποιηθεί το αντανακλαστικό τόξο του νωτιαίου μυελού που θα επηρεάσει με τη σειρά του κάποια όργανα και θα αρχίσει γενικά μια ολιστική ανακατάταξη στον οργανισμού , ύστερα από το βελονιστικό ερέθισμα.

Αν όμως υπάρξουν και ουσίες μέσα στο πεπτικό που συνηγορούν και υποβοηθούν στο καλύτερο αποτέλεσμα , είναι ακόμη πιό σίγουρη η θεραπεία , ή ο οποιοσδήποτε στόχος του θεραπευτή.

Η θεραπείες με τα φυτά , προϋπήρχαν του Βελονισμού και υπάρχει σοβαρή εμπειρία  σε πάνω από 5500 ουσίες (στην πλειοψηφία τους  από το φυτικό βασίλειο) που τις δοκίμαζαν άνθρωποι και κυρίως οι ίδιοι οι γιατροί της Κίνας.

 

Οι συνταγές της κινέζικης Φυτοθεραπείας αποτελούνται από 8 –10 ουσίες οι απλούστερες και φθάνουν μέχρι 30 – 40 ουσίες  οι πλέον πολύπλοκες  και με συνδυασμούς ουσιών από όλα τα βασίλεια.

Στα φυτά (όπως και στις ουσίες από τα άλλα βασίλεια) ισχύει πάλι ο νόμος τού Γίν και τού Γιάν.

 

ΓΙΝ   είναι κυρίως τα κάτω μέρη του φυτού, τα κάτω φύλλα σε σχέση με τα πάνω και οι ρίζες (αυτά που ο ήλιος βλέπει λιγότερο), τα μανιτάρια  και  ότι είναι κοντά στη Γη (όπως πχ. οι οπλές των ζώων όταν χρησιμοποιούνται σαν φάρμακο έχουν Γίν  ιδιότητες και δράση , σε αντίθεση με το κρέας τους ή τον λαιμό με τον θυρεοειδή τους).

Οι  ρίζες είναι το πλέον Γίν μέρος του φυτού επειδή δεν τις βλέπει ποτέ ο ήλιος και διότι βρίσκονται μέσα στη Γή που είναι ένα από τα πλέον Γίν στοιχεία. (ακόμη πιο Γίν είναι το νερό βέβαια)

Και από ρίζα σε ρίζα υπάρχουν συγκριτικά διαβαθμίσεις : πχ. το ραπανάκι ειναι πιό Γιάν από την πατάτα διότι είναι πιό μικρό σε όγκο, πιό οξύ, έχει κόκκινο χρώμα (φωτιά – Γιάν) και έχει καυστική γεύση.

 

ΓΙΑΝ   είναι κυρίως τα άνω μέρη του φυτού που εκτίθενται στην ισχυρή θερμότητα του ήλιου και αναγκάζονται να παράγουν πιό έντονες ουσίες για να επιβιώσουν σ’αυτό το έντονο περιβάλλον. Τα αιθέρια έλαια συγκαταλέγονται στις έντονα Γιάν ουσίες ενός φυτού. Σε σύγκριση όμως μεταξύ δύο αιθερίων ελαίων είναι πιό Γιάν των φύλλων πχ. του ευκαλύπτου ή της μέντας σε σχέση με το πτητικό έλαιο που εξάγεται από την ρίζα της βαλεριάνας ή του ginger.

 

Γενικά τα Γιάν  βότανα ή μέρη τών φυτών προκαλούν : υπερδιέγερση, αύξηση της αρτηριακής πίεσης, αύξηση του σπασμού των μυών, ένταση, αϋπνία, ταχυκαρδίες κλπ.

πχ. το βότανο του καφέ που βγαίνει στα κλαδιά ενός δέντρου και είναι συνεχώς εκτεθειμένο στο καύσος του ήλιου και επιπλέον φύεται στα τροπικά μέρη, όπου ο ήλιος είναι πιό Γιάν – πιό έντονος , γίνεται ένα πανίσχυρο Γιάν βότανο. Άρα αν πίνεις αυτή την ουσία 2 και 3 φορές τη μέρα, το πλέον σίγουρο είναι ότι δεν σ’αφήνει να χαλαρώσεις και να ηρεμίσεις πραγματικά.

Έτσι , η μεγάλη απορία της κινέζικης ιατρικής προς την δυτική είναι :  - Γιατί όταν συνταγογράφονται ηρεμιστικά φάρμακα δεν απαγορεύεται ρητά το βότανο του καφέ ;

Στην Αμερική κυκλοφόρησε ένα βιβλίο το 1998 με τίτλο: “Potatoes  NOT  Prozac” από την διαιτολόγο Kathleen Des Maisons που επισημαίνει διάφορα διατροφικά καθημερινά λάθη (διότι ο καφές ή η ζάχαρη «είναι» πλέον είδη διατροφής και τρώγονται για χόρταση) ενώ ξεχνάμε ότι είναι ουσίες από έντονα βότανα και όταν «συνδυάζονται» με άλλα φάρμακα , από άγνοια ή από αμέλεια , δεν πετυχαίνει πλήρως τον σκοπό της η οποιαδήποτε φαρμακευτική αγωγή , με αποτέλεσμα να δίνονται επιπλέον φάρμακα , ή πιό ισχυρά με πιό έντονες παρενέργειες.

 

Γενικά  τα  Γίν  μέρη των φυτών προκαλούν τα αντίθετα αποτελέσματα από τα Γιάν και δίδονται σε μία Γιάν πάθηση για να την εξισορροπήσουν.

Γίν  όμως αρχίζει να γίνεται ένα φυτό που διατηρείται πολλά χρόνια χωρίς να καταναλωθεί , διότι εξατμίζονται τα πτητικά έλαιά του τα οποία είναι τα κατ’ εξοχήν  Γιάν  στοιχεία του.  Το φυτό εφέδρα πχ. αν το αφήσεις στο ράφι για 2 χρόνια , φεύγουν τα περισσότερα πτητικά συστατικά του για τα οποία προτιμάται και δίνεται.  Παραμένουν όμως αναλλοίωτα τα  Γίν συστατικά του , όπως τα μέταλλα , ιχνοστοιχεία και οργανικές του ενώσεις.

Το τσάϊ που περιμένει 4 – 5 χρόνια σε ένα ράφι , δεν είναι και απαραίτητα  άχρηστο , επειδή χάνονται τα αιθέρια έλαιά του , αλλά χρήσιμο για έναν  Γιάν  οργανισμό που δεν θά’πρεπε να καταναλώνει συχνά  Γιάν  τύπου τσάγια.

 

Γίν  επίσης γίνεται ένα φυτό , ή μία ρίζα γίνεται ακόμη πιό Γίν , όταν ζει στο έδαφος περισσότερα χρόνια και ενηλικιώνεται. Το τζίνσενγκ ενός ή δύο ετών είναι το πιό φθηνό γι’αυτόν τον λόγο και διότι χρειαζόμαστε από μία ρίζα  την Γίν ενέργειά της (όταν έχει και αρκετή Γιάν ενέργεια , έχει και ανεπιθύμητες ενέργειες : προκαλεί αϋπνίες , ανεβάζει την πίεση σε μακροχρόνια λήψη , προκαλεί ταχυκαρδίες , επιθετικότητα , υπερδιέγερση , εξάψεις κλπ.) 

Ενώ το τζίνσενγκ 12 ετών γίνεται σοβαρά ακριβό και όσο ανεβαίνει ή ηλικία του τόσο αστρονομική γίνεται η τιμή του.  Υπάρχουν βεβαίως , γνωρίσματα και στη γεύση και στην εξωτερική εμφάνιση και στο χρώμα του ηλικιωμένου τζίνσενγκ γι’αυτό όταν γίνονται οι σοβαρές αγοραπωλησίες αυτού του μυθικού φυτού ποτέ δεν είναι τριμμένο ή τεμαχισμένο , αλλά πάντοτε ολόκληρο για να γίνεται η εκτίμησή του από τους ειδικούς.

Πολλοί βοτανάδες στην Κίνα , από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα , περιπλανιούνται στα απάτητα δάση με την ελπίδα να ανακαλύψουν έστω και ένα φυτό τζίνσενγκ από 60 έως 100 ετών , διότι όταν το πουλήσουν θα πάρουν τόσα πολλά λεφτά που δεν θα ξαναχρειαστεί να δουλέψουν γιά την υπόλοιπη ζωή τους !

ΤΑ ΦΥΤΑ , ΤΑ  ΠΕΝΤΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ   ΚΑΙ  ΟΙ  ΔΩΔΕΚΑ ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΟΙ.

Οι παλιοί γιατροί – βοτανοθεραπευτές παρατηρούσαν τις αλλαγές στους σφυγμούς του ανθρώπου από την στιγμή που έπινε ένα βότανο ή μία άλλη ουσία. Το ίδιο έλεγχαν και στον εαυτό τους και σε διαφορετικές εποχές του έτους.

Έτσι έχουμε μία τεράστια γνώση γιά τη δράση χιλιάδων ουσιών , τις οποίες χωρίζουν αναλόγως τής γεύσης τους (5 στοιχεία – 5 γεύσεις) και αναλόγως με ποιόν μεσημβρινό «ακολουθούν»  ή ενεργοποιούν από την στιγμή που εισέρχονται στο ανθρώπινο σώμα.

ΠΕΝΤΕ   ΓΕΥΣΕΙΣ  : 

ΦΩΤΙΑ : πικρή ,   ΓΗ : γλυκιά ,   ΜΕΤΑΛΛΟ : πιπεράτη-καυστική ,   ΝΕΡΟ : αλμυρή ,   ΞΥΛΟ : ξινή-στυφή.

Αυτές οι γεύσεις είτε σε φαγητά δοθούν (diet therapy) , είτε σε βότανα (φυτοθεραπεία) , αν είναι σε μικρές ποσότητες και αραιά , ενεργοποιούν και βελτιώνουν το αντίστοιχο όργανο, αν υπερβαίνουν τα όρια και τρώγονται συχνά, καθημερινά και σε μεγάλες ποσότητες , αποδιοργανώνουν και καταστρέφουν το εκάστοτε στοιχείο (και τα όργανα που ανήκουν σ’αυτό).

Παραδείγματα  φρούτων :                (αναφέρεται από ένα φρούτο , ενώ σε κάθε στοιχείο αντιστοιχούν αρκετά.)

Την  καρδιά που ανήκει στην Φωτιά  βελτιώνουν λίγα βερύκοκκα (το καλοκαίρι…και όχι από κονσέρβα…)

Το στομάχι που ανήκει στη Γή  βελτιώνουν λίγοι χουρμάδες (και άλλα γλυκά φρούτα που ανήκουν στο στοιχείο Γή).

Τα  πνευμόνια, το παχύ έντερο , ή το δέρμα που ανήκουν στο Μέταλλο  βελτιώνει λίγο αχλάδι.

Τα  νεφρά , ουροδόχος κύστη, μήτρα, ωοθήκες, προστάτης που ανήκουν στο Νερό  βελτιώνουν λίγα κάστανα.

Το  ήπαρ και τη χολή που ανήκουν στο Ξύλο  βελτιώνουν λίγα νωπά δαμάσκηνα (όταν είναι γλυκόξινα, διότι όταν είναι ξηρά είναι πιό γλυκά και βελτιώνουν καλύτερα το στομάχι και την σπλήνα) , ή σούρβα (που είναι ξινόστυφα).

Παραδείγματα  κρεάτων :

Προτιμότερο για την  καρδιά και λεπτό έντερο  είναι το κρέας του αλόγου.

Προτιμότερο για το  στομάχι, σπλήνα, πάνκρεας  είναι το κρέας του βοδινού.

Θεραπευτικότερο για τα  πνευμόνια, παχύ έντερο, δέρμα  είναι το κρέας του σκύλου (γι’αυτό δεν κυκλοφορούν αδέσποτα στην Κίνα…)

Θεραπευτικότερο για τα  νεφρά και πιό δυναμωτικό για όσους έχουν γενικά προβλήματα μέσης  είναι το χοιρινό.

Καλύτερο κρέας για όσους πάσχουν από το  ήπαρ , ή τη χολή τους  ειναι το κοτόπουλο.

Παραδείγματα  δημητριακών :

Για την   καρδιά  ρύζι μπασμάτι , ή κολλώδες ρύζι.

Για το  στομάχι, σπλήνα, πάνκρεας  το κεχρί είναι το πλέον θεραπευτικό.

Για  τα  πνευμόνια, το παχύ έντερο, δέρμα  το ρύζι γενικά.

Για τα  νεφρά  ο αρακάς σούπα.

Για το  ήπαρ  το βραστό σιτάρι.

Παραδείγματα βοτάνων :                 (αναφέρεται τυχαία από ένα βότανο για κάθε στοιχείο.)

Καρδιά : φλοιός Σιβηριανού φελλόδενδρου (Phellodendron AmurenseRutaceae).

Στομάχι : κινέζικη γλυκύριζα (Glycyrrhiza Uralensis - Leguminosae)

Πνεύμονες:φρέσκο τζίντζερ (Zingiber OfficinaleZingiberaceae) όχι όμως σε σοβαρά προβλήματα  παχέως εντέρ.

Νεφρά :  άλγη και φύκια (Algae , Sargassum Fusiforme – Sargassaceae)

Ήπαρ : νωπά αγίνωτα δαμάσκηνα (Prunus Japonica – Rosaceae)

ΟΙ  ΤΡΕΙΣ  ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ  ΤΩΝ  ΟΥΣΙΩΝ  : ΔΡΟΣΙΣΤΙΚΗ , ΟΥΔΕΤΕΡΗ , ΘΕΡΜΑΝΤΙΚΗ.

Αναλόγως με την εποχή και την φύση της ασθένειας (αν προκαλεί στον ασθενή κρυάδες, κρύα άκρα , ή εξάψεις ζέστης και εύκολους ιδρώτες , αν έχει δηλαδή φύση Γίν ή Γιάν) δίνουμε τα καταλληλότερα τρόφιμα και διαλέγουμε τα σωστότερα βότανα για να είναι πιό ολοκληρωμένη η θεραπεία.  Αν πχ. μία γυναίκα έχει εξάψεις και τρώει πιπέρια , καρυκεύματα , τζίντερ , καφέ , γλυκά , λιπαρό κρέας  και πίνει και τζίνσενγκ επειδή άκουσε ότι είναι δυναμωτικό , δυσκολεύει πολύ την κατάστασή της και εξουθενώνει τον οργανισμό της (στην προσπάθειά του να διατηρήσει μία ομοιόσταση και μία ισορροπία στις «λάθος» ουσίες  που τού προσφέρει για καθημερινή διατροφή ! )

 

Έτσι , για να συνταγογραφηθεί ένα βότανο , ή να προταθεί ένα είδος διατροφής λαμβάνεται υπ’όψιν και αυτός ο παράγοντας , της ιδιότητας της κάθε ουσίας , αν δροσίζει , αν θερμαίνει τον οργανισμό , ή απλώς αν είναι ουδέτερη.

 

ΔΡΟΣΙΣΤΙΚΕΣ  ΟΥΣΙΕΣ  Η  ΒΟΤΑΝΑ :

Φύτρα αλφάλφα, σπαράγγια, αγγούρι, σπανάκι, φύλλα παντζαριών, κιχώριον, σέληνο, σεληνόριζα, λάχανο, ρίζα νούφαρου, φύλλα ταραξάκου, μανιτάρια, τσουκνίδες, νεροκάρδαμο, ραδίκι, κίτρινη κολοκύθα, κόκκινο λάχανο, αντίδια, σκουρόχρωμο πεπόνι, φύτρα σόγιας, ταμαρί, τοφού, taragon, turmeric, σάλτσα σόγιας, μίζο, κεχρί, σίκαλις, σιτάρι, κριθάρι, πικρά κουκούτσια βερύκοκκου, καρποί ginkgo biloba, σύκα, μπανάνα, καρύδα νωπή, γκρέϊπφρουτ – φράπα, λεμόνι, μανταρίνι, πορτοκάλι, λωτός (φρούτο), ανανάς, καρπούζι, αχλάδι, καραμπόλα (star fruit), τζάκφρουτ, κεφίρ, γιαούρτι, αυγό πάπιας, αυγά ψαριών, κρέας κάβουρα, χταπόδι, γαρίδες, αστακός, μύδια, καλαμάρια, σουπιά, ψάρια,  χυμός αλόης, υδρόμελι, φυσικό ξινό νερό , χυμοί : κοκκοφοίνικα, λεμονιού, ζαχαροκάλαμου, πεπονιού, καρπουζιού, τσάγια : καμέλια (green tea), χρυσάνθεμο, χαμομήλι, μέντα, μουστάκια αραβόσιτου, βοράγινον το φαρμακευτικό, ταραξάκο, βερβένη (ιεροβοτάνη), σύμφυτο, άρκτιον λάπα, πτελέα κλπ.

ΟΥΔΕΤΕΡΕΣ  ΟΥΣΙΕΣ  Η  ΒΟΤΑΝΑ :

Αραβόσιτος, μαύρο ρύζι, κόκκινο ρύζι, σίκαλις, φασολάκια μαυρομάτικα, φασόλια Aduki, κόκκινα φασόλια, μπιζέλια, ρεβίθια, αμύγδαλα, σπόροι νούφαρου, φυστίκια, σπόρια πεύκου, γλυκά κουκούτσια βερύκοκκου, παντζάρι ρίζα, μπρόκολα, λαχανάκια Βρυξελλών, πράσινο λάχανο, κουνουπίδι, κινέζικο ανθισμένο λάχανο, μάραθο, γλυκοπατάτα, καρότο, κολοκύθα μεγάλη, αποξηραμένο μανιτάρι Shiitake, καπνιστό ψάρι, παπάγια, σταφύλι, μήλο, χουρμάς, σύκο νωπό, γκουάβα, δαμάσκηνο, σμέουρο, γάλα, ανθότυρο, αμυγδαλόγαλα, γάλα ρυζιού, κριθαριού, τσάγια : θυμάρι, φασκόμηλο, δενδρολίβανο, μαϊντανός, βατόμουρο, σαμπούκου φύλλα, γλυκύριζα, πευκοβελόνες.

 

ΘΕΡΜΑΝΤΙΚΕΣ  ΟΥΣΙΕΣ  Η  ΒΟΤΑΝΑ :

Πλιγούρι βρώμης, φακές, κάστανα, καρύδια, σπόροι κολοκύθας (πασατέμπο), σπόροι καρπουζιού, ηλιόσπορα, σουσάμι, καυτερό λευκό καρότο, κρεμμύδι ξερό και φρέσκο, σκόρδο, είδος κινέζικου κρεμμυδιού, φύλλα και σπόροι κοριάνδρου, πράσο, φρέσκος βασιλικός, φύλλα δάφνης, κύμινο, κάρδαμο, ρίζες τζίντζερ, κανέλλα, μουστάρδα, ευγενία (μοσχοκάρφι ή γαρύφαλλο-καρύκευμα), ρίγανη, πιπεριά καυτερή, αρτεμισία, μοσχοκάρυδο, λεμονόχορτο, μαύρος και κόκκινος χουρμάς, αυγό κότας, βοδινό κρέας, μοσχαρίσιο, χήνα, κότα, αρνί, περιστέρι, χοιρινό, κουνέλι, γαλοπούλα, βούτυρο, τυρί, κρέμα γάλακτος, τυρί κρέμα, αλκοόλ, κακάο, καφές, φρούτο Rambutan, Lychee, Longan, Durian, Mango, Blackberry, blackcurrant, βερύκοκκο, κεράσι, φράουλα, τσάγια : ρίζα τζίνσενγκ, Dang gui, Dang shen, φλούδα μανταρινιού ή πορτοκαλιού, βασιλικός, φύλλα δάφνης, φύλλα και σπόρια άνηθου, φύλλα και σπόρια μάραθου, αρτεμισία, savory, star anise, spearmint, fenugreek,  σπόροι caraway κλπ.

ΟΙ ΣΥΝΟΛΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΘΕ ΒΟΤΑΝΟ.

Στην αρχαία Κίνα ο αυτοκράτορας ήταν συνήθως  και γιατρός και φιλόσοφος και πολεμιστής και οικογενειάρχης και μουσικός και μάγειρας και κηπουρός και ότι άλλο έπρεπε να γνωρίζει ένας συνετός άνθρωπος για να μπορεί να διοικεί σωστά μια ολόκληρη «οικογένεια»  όπως  ήταν η αυτοκρατορία του , ώστε να ευημερούν όλοι.

Πολλές φορές μερικοί αυτοκράτορες  με έφεση προς την ιατρική  είχαν σαν συμβούλους  200 και 300 γιατρούς αυλικούς και συχνά προσκαλούσαν  άλλους ονομαστούς βοτανοθεραπευτές – γιατρούς από μακρινά μέρη της επικράτειας για να συγκρίνουν τις γνώσεις τους.

Ξοδευόταν τεράστια κονδύλια για θέματα έρευνας γύρω από την υγεία και παροιμιώδες έχει μείνει στην ιστορία ένα πείραμα που έκανε ένας αυτοκράτορας τον 3ο αιώνα μΧ στην αυλή της απαγορευμένης πόλης :

Κατασκεύασε μια τεράστια δεξαμενή σε διαστάσεις ενός γηπέδου τέννις, την επίστρωσε με πλακάκια πορσελάνης  και ζήτησε να γεμίσει μέσα σε μία μέρα από τα ούρα υγιών αγοριών ηλικίας 14 – 18 χρονών. Χιλιάδες νέοι συνελλέγησαν με ιδιαίτερη προσοχή και ούρησαν μέσα σ’αυτή την δεξαμενή , ώστε τις επόμενες μέρες να μελετήσουν οι γιατροί, χημικοί και άλλοι επιστήμονες σύμβουλοι του παλατιού την συμπύκνωση και την κρυσταλλοποίηση των ούρων , με ενδιαφέρον να παραχθεί μία ουσία που θα έδινε απεριόριστες ερωτικές επιδόσεις στον αυτοκράτορα. Απομόνωσαν  έτσι  για πρώτη φορά  ανδρογόνες ορμόνες !

Μάλιστα, ο αμερικανός ερευνητής - γιατρός γυναικολόγος , που σκέφτηκε να απομονώσει για πρώτη φορά τα οιστρογόνα  για καλύτερη βοήθεια των πελατισσών του , ζούσε κοντά στην China Town της πόλης του και είχε ακούσει τυχαία αυτή την ιστορία από τούς κινέζους γείτονές του και εφάρμοσε το ίδιο , από ούρα όμως εκατοντάδων  εγκύων φοράδων !

Η επισταμένη και μακροχρόνια έρευνα που έγινε σε 5500 ουσίες , από χιλιάδες κινέζους γιατρούς της αρχαιότητας και για χιλιάδες χρόνια , μάς δίνει ασύλληπτες πληροφορίες για τα φυτά και τις άλλες ουσίες που χρησιμοποιούσαν από τότε.  Αναφέρω μερικά ενδεικτικά παραδείγματα από την Materia Medica πού διδάσκεται σήμερα στα κινέζικα πανεπιστήμια  του παραδοσιακού Βελονισμού :

Folium Eriobotryae japonica : φύλλο μουσμουλιάς :  Γεύση : πικρή , Ιδιότητα : δροσιστική ,

Μεσημβρινοί που επηρεάζονται : Πνεύμονες , Στόμαχος.

               (πχ. δίδεται σε χρόνια βρογχίτιδα, πνευμονικές παθήσεις με βήχα, εμμέτους, λόξυγκα, ρεψίματα,ναυτία κλπ.)

Fructus Piperis Nigri (Piper nigrum) : κοινό πιπέρι  :  Γεύση : δριμεία, στυφή  ,  Ιδιότητα : θερμαντική ,

Μεσημβρινοί που επηρεάζονται :  Στόμαχος , Παχύ έντερο.

               (πχ. σε περιπτώσεις που ο ασθενής έχει σοβαρό κρύωμα με καταβολή δυνάμεων , διάρροια και ρίγη κλπ)

Cortex Cinnamomi Cassiae: φλοιός δέντρου κανέλλας :  Γεύση : δριμεία, γλυκιά  ,  Ιδιότητα : θερμαντική ,

Μεσημβρινοί που επηρεάζονται :  Νεφρά , Σπλήν , Ήπαρ , Ουροδόχος κύστη.

               (πχ. για να δυναμώσει τα νεφρά και να ενεργοποιήσει το Γιάν, δυσμηνόρροια, διάρροια, σπερματόρροια κλπ)

Radix Paeoniae Rubra (Paeonia obovata lactiflora): ρίζα ερυθράς παιονίας:  Γεύση : ξινή, πικρή Ιδιότης : δροσιστική

Μεσημβρινοί που επηρεάζονται : Ήπαρ , Σπλήν.

(πχ. αμηνόρροια, όγκους κοιλίας ή λεκάνης, σε σπασμούς μυϊκούς, μορφές υπέρτασης, πρησμένα μάτια κλπ)

Fructus Foeniculi Vulgaris (fennel fruit)  : μάραθο : Γεύση : δριμεία, στυφή , Ιδιότης : ελαφρώς θερμαντική ,

Μεσημβρινοί που επηρεάζονται : Στόμαχος , Ήπαρ , Νεφρά.

(πχ. κήλη, πόνους κάτω κοιλίας από «εισβολή» Κρύου στην περιοχή του πεπτικού, δυσπεψία, ανορεξία κλπ)

Radix & Rhizoma Oryzae Glutinosae (Oryza sativa): ριζίδια κοινού ρυζιού :  Γεύση: γλυκιά ,  Ιδιότης: ουδέτερη,

Μεσημβρινοί που επηρεάζονται : Ήπαρ , Πνεύμονες , Νεφρά.

               (πχ. σε έντονους ,ξαφνικούς ή νυχτερινούς ιδρώτες, σε πυρετούς όταν το Γίν του αρρώστου είναι λίγο κλπ)

Flos Tussilagi Farfarae (Tussilago farfara) : βήχιον  : Γεύση : δριμεία, στυφή  ,  Ιδιότης : ελαφρώς θερμαντική ,

Μεσημβρινοί που επηρεάζονται : Πνεύμονες.

               (πχ. σε βήχα, συρίττουσα αναπνοή, αποχρεμπτικό, αντιασθματικό, βρογχικό άσθμα, αντιβηχικό κλπ)

Semen Trigonellae Foeni-graeci : σπόροι τριγωνέλλας  :  Γεύση : πικρή ,  Ιδιότης : ελαφρώς θερμαντική ,

Μεσημβρινοί που επηρεάζονται : Νεφρά , Ήπαρ.

               (πχ. σε κοιλιακή εξόγκωση, δυσμηνόρροια, κήλη, προβλήματα όρχεων από διάταση κοιλίας + λεκάνης κλπ)

Fructus Arctii Lappae (Arctium lappa) : Γεύση : στυφή , ελαφρώς πικρή ,  Ιδιότης : ελαφρώς δροσιστική ,

Μεσημβρινοί που επηρεάζονται : Πνεύμονες , Στόμαχος.

               (πχ.  δυσκοιλιότης από ηπατικά προβλήματα, πρησμένο κόκκινο λαιμό, πυρετό, βήχα, αποτοξινωτικό κλπ)

Folium Mori Albae : φύλλο μουριάς (με λευκά μούρα) :  Γεύση : γλυκιά, ελαφρώς πικρή , 

Μεσημβρινοί : Πνεύμονες , Ήπαρ.                                               Ιδιότης : ελαφρώς δροσιστική.

               (πχ. σε βήχα με ξηρό λαιμό και κίτρινα πτύελα, οφθαλμολογικά προβλήματα, ενδοφθαλμική υπέρταση κλπ)

Fructus Mori Albae : ανθισμένος καρπός μουριάς :  Γεύση : γλυκιά   Ιδιότης : δροσιστική ,

Μεσημβρινοί : Ήπαρ , Νεφρά.

               (πχ σε αϋπνίες, ίλιγγοι, πρώϊμο άσπρισμα μαλλιών, δυσκοιλιότης, εμβοές ώτων, θαμπή όραση κλπ)

Herba Menthae (Peppermint) : μέντα  :  Γεύση : δριμεία , αρωματική  ,  Ιδιότης : ελαφρώς δροσιστική ,

Μεσημβρινοί  : Πνεύμονες , Ήπαρ.

               (πχ. σε κεφαλαλγία με πύρετό και βήχα, ιλαρά, γυναικολογικά, ψυχική αστάθεια, φλεγμονές ματιών κλπ)

Flos Chrysanthemi Morifolii : άνθος χρυσάνθεμου :  Γεύση : γλυκιά, ελαφρώς πικρή ,  Ιδιότης; ελαφ. δροσιστική

Μεσημβρινοί : Πνεύμονες , Ήπαρ.

               (πχ. σε κεφαλαλγίες με πυρετό, ίλιγγοι, θαμπή όραση, ενδοφθαλμική πίεση, δακρύρροια κλπ)

Periostracum Cicadae (Cryptotympana atrata) : εναπομείναν περιόστρακο του τζίτζικα : Γεύση : γλυκιά, αλμυρή ,

Μεσημβρινοί : Πνεύμονες , Ήπαρ.                                              Ιδιότης : ελαφρώς δροσιστική.

               (πχ. σε πρησμένο λαιμό, αφωνία, δερματικά εξανθήματα, ιλαρά, παιδικοί σπασμοί, πρησμένα μάτια κλπ)

Os Sepiae (Sepia esculenta) :  κόκαλο σουπιάς :  Γεύση : αλμυρή  ,  Ιδιότης : ελαφρώς θερμαντική ,

Μεσημβρινοί :  Ήπαρ , Νεφρά , Στόμαχος.

               (πχ. αντιαιμορραγικό, λευκόρροια, αιμορραγία μήτρας, πρόωρη εκσπερμάτωση, επιγαστρικά άλγη κλπ)

Concha Ostreae (Ostrea gigas):κέλυφος μεγάλης κοχύλας (απ’όπου βγαίνει η ομοιοπαθητική  Calcarea Carbonica)

Μεσημβρινοί : Ήπαρ , Νεφρά.                        Γεύση : αλμυρή , στυπτική ,  Ιδιότης : δροσιστική.

               (πχ. σε αϋπνίες, ταχυκαρδίες άγχους, υπερκινητικότης, κεφαλαλγία, ίλιγγοι, υπεριδρωσία, βρογχοκήλη κλπ)

Bombyx Batryticatus (Bombyx mori) : μεταξοσκώληξ αποξηραμένος : Γεύση : στυφή, αλμυρή ,  Ιδιότης : ουδέτερη

Μεσημβρινοί : Ήπαρ , Πνεύμονες , Στόμαχος.

               (πχ. παιδικοί σπασμοί, παράλυση προσωπικού, εξανθήματα με κνησμό, αφωνία, πονόλαιμος, εξανθήματα)

Buthus Martensi : σκορπιός αποξηραμένος (ολόκληρος): Γεύση: στυφή, αλμυρή ,  Ιδιότης: ουδέτερη, δηλητηριώδης

Μεσημβρινοί : Ήπαρ.

(πχ. σε πάρεση προσωπικού, ημιπληγία, βαρειές ημικρανίες, εγκεφαλικά επεισόδια, χοιράδωση κλπ.)

Nidus Vespae (Polistes mandarinus Saussure) :φωλιά από σφήκες: Γεύση: γλυκιά , Ιδιότης: ουδέτερη, δηλητηριώδης

Μεσημβρινοί : Πνεύμονες , Ήπαρ , Στόμαχος.   

(Μόνον για εξωτερική χρήση : αποτοξινώνει από δηλητήρια , δίδεται σε βαρεία πυώδη μαστίτιδα  κλπ.)

Os  Draconis (απολιθωμένα μεγάλα οστά από μαμούθ ή ελέφαντες ή ανώτερα θηλαστικά που βρέθηκαν θαμμένα )

                              Μεσημβρινοί : Καρδιά, Ήπαρ, Νεφρά, Παχύ Έντερο. Γεύση: γλυκιά ,στυπτική,  Ιδιότης : ουδέτερη

               (πχ. σε αϋπνίες, επιληπτικοί σπασμοί, ταχυκαρδίες άγχους, λευκόρροια, μητρορραγία, ίλιγγοι, ιδρώτες κλπ)

 

Πάντα όλες αυτές οι ουσίες συνδυάζονται με άλλες , ώστε άλλοτε να ενδυναμώνεται η δράση τους και άλλοτε να αποδυναμώνονται τυχόν ανεπιθύμητες ενέργειές τους. Στους συνδυασμούς αυτούς λαμβάνεται υπ’όψιν η κράσις του ασθενούς και η εποχή που γράφεται η συνταγή.

ΠΡΙΝ  ΚΡΙΝΕΤΕ  Η  ΚΑΤΑΚΡΙΝΕΤΕ  ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ  ΓΙΑ  30  ΗΜΕΡΕΣ.

Όπως φαίνεται , ο παραδοσιακός Βελονισμός λαμβάνει υπ’όψιν του πολλά δεδομένα ταυτόχρονα πρίν θεραπεύσει έναν ασθενή ή έναν  «υγιή» ,  γι’αυτό φαντάζει δυσνόητος και περίπλοκος.  Αν  εφαρμοστεί σωστά από τον ασθενή πρόγραμμα διαιτητικής αγωγής έχει πάντα πιό εμφανή και πιο γρήγορα και σίγουρα αποτελέσματα.   Αν  ακολουθεί ο «υγιής» ή ο ασθενής , τις ασκήσεις , τις σωστές ώρες ύπνου , ανάπαυσης και κινητοποίησης  και άλλους βασικούς κανόνες της κινέζικης ιατρικής , τα οφέλη θα είναι πιό μόνιμα και μακροχρόνια.

Επειδή πρόκειται γιά μία θεραπεία ήπια και φυσική , όλα ακολουθούν έναν φυσικό ρυθμό και πρέπει να περιμένεις αρκετά για να φανούν τα πρώτα θετικά αποτελέσματα – δια τούτο δεν προτιμάται στις επείγουσες καταστάσεις.

 

Μία συχνή παρεξήγηση που συμβαίνει από αυτούς που γνωρίζουν λίγα πράματα για τα βότανα και αγνοούν την κινέζικη ιατρική , είναι ότι νομίζουν ότι έγινε λάθος στην συνταγογράφηση τών βοτάνων :

Πχ. σε μία περίπτωση αϋπνίας θα περίμεναν να δούν καμία βαλεριάνα, καμία πασιφλόρα, κανένα humulus lupulus , λίγο kava-kava , έστω και κανένα υπερικό ή τίλιο… Αλλά όταν αντικρίσουν καμία συνταγή με  taraxacum officinale, ή cynara scolymus , ή aloe vera , ή crataegus oxyacantha , ή agropyron repens , ή melissa officinalis , ή vinca major , agnus castus , cascara sagrada , ή και  arctium lappa  κλπ. που βγαίνουν πέρα από κάθε λογική «δυτική» , ας μήν βιαστούν να κατακρίνουν.   Διότι  στον Βελονισμό δεν ενδιαφέρουν μόνο αυτά πού φαίνονται , αλλά αυτά που έρχονται και δεν φαίνονται ακόμη…η αυτά που κρύβονται πίσω από τα φαινόμενα συμπτώματα…

Ή ας περιμένουν υπομονετικά 30 – 60 μέρες  και να ξαναρωτήσουν τον ασθενή , τι άλλα έχουν βελτιωθεί , πρίν περάσει και η αϋπνία….

ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ  ΣΕ  ΟΛΟΥΣ  Ο  ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ ;

Επειδή ο Βελονισμός  απαιτεί την συνειδητή συμμετοχή του ασθενούς , που εξαρτάται η καλή έκβαση της θεραπείας του από την ίδια του την επιμέλεια και δύναμη αυτοπειθαρχίας  δεν  ενθαρρύνουμε  τον οποιονδήποτε  περίεργο που βιάζεται σε λίγες μέρες «να γίνει καλά» , να «δοκιμάσει» και τον Βελονισμό…

 

Η φιλοσοφία του Βελονισμού απέβλεπε στην ΜΑΚΡΟΒΙΟΤΗΤΑ  μέσα από την Πρόληψη και την Αυτογνωσία. Πρόληψη = όσο πιό καλά προλάβω τις περισσότερες αρρώστιες  - τόσο λιγότερο θα σπαταληθεί η ζωτική ενέργεια του οργανισμού , αντιμετωπίζοντας συχνά  ασθένειες και προβλήματα , με αποτέλεσμα την σύντομη εξουθένωσή του και το πρόωρο γήρας.

Αυτογνωσία = όσο πιό καλά γνωρίζω : τι μου ταιριάζει καλύτερα , τι με βλάπτει περισσότερο , ποιές τροφές με κάνουν πιό υγιή , ποιές κακές έξεις ή λάθος συνήθειες  μού καταστρέφουν την σωματική ή ψυχική μου αρμονία , ποιό πρόγραμμα καθημερινής ζωής με κάνει να αποδίδω καλύτερα και να δρω πιό ελεύθερα (από αρρώστιες που με καθηλώνουν  και από ψυχικά πάθη που με αποδιοργανώνουν) , ποιές ασκήσεις με κάνουν να έχω καλύτερη απόδοση τον  χειμώνα ή το καλοκαίρι , ποιά στάση ζωής  με εμποδίζει να έχω καθημερινή χαρά και να μεταδίδω κάτι χρήσιμο και θετικό στον πλησίον μου  κλπ. κλπ.

Τελικά όσοι κατάφερναν να ζήσουν μακρόβια απεδείκνυαν στους πλησίον τους ότι είχαν ζήσει μία σοφή και ενάρετη ζωή  επειδή αντελήφθησαν έγκαιρα τους νόμους που διέπουν τον Ουρανό και τη Γή (άρα και τον οργανισμό τους) , τους εφάρμοσαν σωστά ,  χωρίς να καταστρέφουν την Φύση και τον εαυτό τους !

Όπως ακριβώς το Γνώθι σ’αυτόν  ήταν το υπέρτατο επίτευγμα για τους έλληνες προγόνους μας και εμπεριείχε όλα τα ανωτέρω !!

ΔΥΤΙΚΗ  ΚΑΙ  ΑΝΑΤΟΛΙΤΙΚΗ  ΙΑΤΡΙΚΗ  ΣΤΗΝ  ΥΠΗΡΕΣΙΑ  ΤΗΣ  ΥΓΕΙΑΣ.

Στην  επιστήμη δεν ισχύει η δύναμη του ισχυροτέρου , ούτε και η υπερίσχυση της πλειοψηφίας.

Αν  ένας μόνον  έχει  διαφορετική άποψη ή άλλη γνώμη , η οποία «δουλεύει» ικανοποιητικά και με επιτυχία σε δισεκατομμύρια ανθρώπους , οφείλουμε να επανεξετάσουμε την οπτική γωνία  που βλέπει την επιστήμη του.

Στην ιατρική ο στόχος όλων των μεθόδων είναι η υγεία και η ευτυχία του ανθρώπου.

Μάλιστα αν η μία δίνει όλη την προσοχή της στην πρόληψη και η άλλη στρέφει όλες τις έρευνές της στην έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία των ασθενειών , ο μεγάλος κερδισμένος είναι ο ίδιος ο σημερινός άνθρωπος που έχει να διαλέξει μεταξύ πολλών μεθόδων , αναλόγως τής φάσης και τής πορείας που βρίσκεται η υγεία του.

 

Αρκεί  να τον ενημερώσουν σωστά  γιά το πώς πρέπει να διαλέγει  την σωστή ιατρική μέθοδο  στην σωστή στιγμή !

Όπως  κάνει σήμερα  η Ελληνική Εταιρεία Εθνοφαρμακολογίας.